top of page

Wat zijn beperkende gedachten en hoe leer je ze herkennen?


Wat zijn beperkende gedachten en hoe leer je ze herkennen?

We willen allemaal gezond zijn, lekker in ons vel zitten en gelukkig zijn. Helaas gaat dat niet zo makkelijk, maar waarom eigenlijk? Waarom lukt het ons niet om ons optimale leven te lijden? Beperkende gedachten en verplichtingen weerhouden ons van het leven dat we zo graag willen leiden. Pas wanneer we luisteren naar ons ware zelf, zullen we ons leven de moeite waard vinden. Maar wat zijn nou beperkende gedachten en hoe leer je ze herkennen en accepteren?


Wat zijn beperkende gedachten?

Beperkende gedachten zijn gedachten die jou weerhouden om datgene te doen wat jouw ziel en jouw kern wilt. Deze overtuigingen (stemmen in je hoofd) zeggen bijvoorbeeld dat je beter niet aan een nieuwe hobby kan beginnen, want straks dan faal je of sta je voor schut. Dit is vooral een verkeerde mindset, een mindset gebaseerd op angst. Hierdoor geloof je de stemmen in je hoofd die niet waar zijn, het is maar hoe je ernaar kijkt. Je kan iets zien als falen, maar je kan er ook naar kijken als leermoment om te groeien. Het is dus belangrijk om deze stemmen niet al te serieus te nemen en je hart te volgen.


Hoe leren we deze beperkende gedachten herkennen?

We leven in een tijd die snel verandert, grotendeels door technologie. Je zou denken dat dit ons leven makkelijk zou maken, maar het voelt alsof we meer burn-outs hebben dan ooit tevoren. Door al deze nieuwe ontwikkelingen wordt er veel meer gevraagd van de mensheid, we lijken superhumans te moeten zijn. Een fulltime baan van 40 uur per week, waarbij we vaak nog eens overwerken, zorgen voor de kinderen, moeten koken, schoonmaken etc. Als we thuis zijn, lijken we ons zo veel mogelijk te willen afleiden met elektronica, zodat we niet hoeven te denken aan de dagelijkse sleur. Door deze rush is het heel lastig om naar ons gevoel te luisteren en in het moment te zijn. Het lijkt alsof ons gevoel er niet meer mag zijn, het moet altijd maar goed met ons gaan. We zitten constant in een rat race, een spiraal die niet te doorbreken lijkt. Maar als je het echt wilt is verandering zeker mogelijk!


Beperkende gedachten ontstaan vaak in onze jeugd. Als we bijvoorbeeld geleerd hebben dat we er pas toedoen als we anderen pleasen, zal dit in onze volwassen jaren ook doorzetten. We zullen ons dan een last voelen en pas goed genoeg als anderen ons de validatie geven. Dit soort gedachten komen weer voort uit waardes die we geleerd hebben, bijvoorbeeld 'Ik moet mijn ouders en anderen gehoorzamen'. Als we hier niet bewust van worden, zullen we heel ons leven deze waardes en beperkende gedachtes geloven. Dit aanpakken heeft veel positieve impact op ons leven.


5 tips om beperkende gedachten te herkennen en accepteren

Boekentip

Patronen doorbreken van Hannie van Genderen en Gitta Jacob. Als je moeite hebt met het aanpakken van hardnekkige (denk)patronen en steeds weer dezelfde fouten begaat, is dit boek zeer geschikt voor jou! Dit boek maakt door middel van schematherapie duidelijk hoe patronen van gedrag, gedachten en gevoelens zijn ontstaan en hoe je deze kunt gaan doorbreken!

Samenvatting

Beperkende gedachten weerhouden je om te leven vanuit jouw ware zelf. Ze vertegenwoordigen de angsten die diep in jou geworteld zitten. Deze gedachten en overtuigingen ontstaan door je ouders, grootouders, juf of meester, vrienden op school en de maatschappij. Je hebt geleerd om een label te plakken op wat ‘goed’ en ‘fout’ is. Wanneer jouw lichaam voelde dat deze in gevaar was door pesten of geschreeuw van ouders, zitten deze overtuigingen nog dieper ingeprent. Jouw lichaam koppelt er namelijk gevaar en pijn aan. Als je merkt dat je angst voelt om bijvoorbeeld je mening te geven, je grenzen aan te geven of datgene te doen wat jij graag wilt, is het raadzaam om na te gaan wat de beperkende gedachte inhoud. Door oefeningen zoals de gedachte een naam geven of redeneren (is het echt waar?) kunnen we onze overtuigingen voorgoed achter ons laten!



Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page