top of page

Journalling om stress en angst te verminderen, zo breng je orde in jouw chaos

Journalling helpt stress en angst verminderen, zo breng je orde in jouw chaos

Waarbij vroeger een dagboek populair was, is dat nu journalling. Met journalling schrijven we kort en vaak met bullet points belangrijke onderwerpen op. Journalling kun je voor van alles gebruiken, om doelen te stellen, orde in de chaos te creëren en dus om stress te verminderen, maar ook gewoon even op te schrijven waar we dankbaar voor zijn. Het op papier zetten van onze gedachten brengt in ieder geval veel positieve voordelen met zich mee.


Voordelen van journalling om je stress te verminderen en mentale gezondheid te bevorderen

Journalling heeft wetenschappelijk bewezen voordelen en wordt vaak gebruikt met Acceptance & Committent therapie of Cognitieve Gedragstherapie. Vooral met het helen van trauma's kan een journal cruciaal zijn. Vaak als we in onze gedachten verstrengeld raken, krijgen we last van niet meer helder kunnen nadenken en gaan we eerder onze gedachten geloven. Wanneer we dit op papier zetten is gebleken dat we deze gedachten meer van ons af kunnen zetten en orde in de chaos kunnen creëren. Dit allemaal heeft een bevorderlijk effect op ons immuunsysteem en onze mentale gezondheid.


''Writing is medicine. It is an appropiate antidote to injury. It is an appropiate companion for any difficult change.'' - Julia Cameron

Had jij vroeger ook altijd een dagboek of wilde je die graag hebben dan is nu je kans, journallen lijkt namelijk heel erg op een dagboek bijhouden, alleen ben je hierbij gefocust op jezelf en jouw innerlijke reis ipv slechts wat je dagelijks mee maakt.


Om dieper tot jouw kern te komen is het belangrijk om jezelf deze vragen te stellen tijdens het journallen:

  • Hoe voel ik mij vandaag?

  • Waar ben ik dankbaar voor?

  • Wat is mijn intentie voor vandaag en hoe kan ik deze bereiken?

  • Hoe is mijn dag vandaag verlopen? Heb ik het als fijn ervaren of kwamen er veel blokkades in voor?

Door vragen te stellen tijdens het journallen kun je komen tot de bron van jezelf. Daarom is dit van cruciaal belang bij trauma's helen. We kunnen door onszelf vragen te stellen terug gaan naar oude situaties of gebeurtenissen die er voor hebben gezorgd hoe we nu reageren en zijn om ze zo te doorvoelen en een plekje te kunnen geven.


Als we in een situatie bijvoorbeeld het pleasen van anderen of sociale angst onderzoeken, kunnen we erachter komen wat de daadwerkelijke bron is die dit allemaal in stand houdt. Vaak komen we terug bij onze kindertijd en de opvoeding die we toen gehad hebben. We hebben bijvoorbeeld sociale angst, omdat we vroeger het gevoel hadden nooit wat goed te kunnen doen en altijd te veel te zijn. Wanneer we naar deze angst leren luisteren en dus aanpakken zal deze aanzienlijk verminderen en hiermee ook onze stress en lichamelijke druk.


1. Het vermindert stress en verbetert emotieregulatie

Door op te schrijven in een journal kun je heftige en 'negatieve' emoties van je afschrijven. Hierdoor leer je op een gezonde manier emoties te uiten en naar de gevoelens in jouw lichaam te luisteren.


Emoties horen te pieken, maar aangezien we emoties soms voor jarenlang hebben opgekropt ligt de piek enorm hoog. Daarom kan een journal een uitstekende manier bieden om op een gezonde manier onze emoties geleidelijk te kunnen uiten.


Wanneer de sterke emoties hun piek bereikt hebben, zul je al gauw merken dat er meer rust in jouw lichaam ontstaat en waardoor je weer wat meer kan ontspannen.


2. Het vermindert (sociale) angst

Doordat we orde in chaos kunnen krijgen door op te schrijven wat we voelen, wordt ons angstgevoel uiteindelijk ook minder. Angst ervaren we vooral wanneer situaties overweldigend zijn en we het gevoel hebben geen grip hierop te hebben.

Door de orde die we creëren met schrijven kunnen we duidelijker en specifieker op de angst focussen. We ondervinden dan duidelijker waar we specifiek bang voor zijn en kunnen hier 1 voor 1 naar gaan luisteren.


3. Je voelt je beter geaard en kan daardoor beter slapen

We hebben als mens nog grotendeels het instinct van dieren. Bij dieren is het vaak zo dat ze heel licht slapen, aangezien ze alert zijn voor gevaar. Als mens hebben we al een aantal eeuwen geen natuurlijke vijand meer, echter reageren onze hersenen en lichaam nog steeds instinctief op gevaar. Dus wanneer we een gespannen en onveilig gevoel in ons lichaam ervaren kunnen we soms nachten wakker liggen en erg gespannen zijn.


We denken bijvoorbeeld aan werk dat we nog moeten afmaken, de deadline van volgende week of wat we het beste aan kunnen doen op dat familiefeest. Als je er zo over nadenkt, zijn het allemaal geen levensbedreigende dingen, echter zal deze vorm van stress ons leven blijven beheersen als we hier niet bewust van worden. Journalling kan hier veel voor betekenen, aangezien je deze gedachten en angsten dan van je af kan schrijven.


4. Meer zelfvertrouwen

Als we dagelijks opschrijven in onze journal, zullen we onszelf steeds beter leren kennen. Als

door beoefening het dan ook nog lukt om met compassie en liefde onszelf te benaderen gaat er een deur voor ons open. De deur naar ons innerlijk geluk en vrijheid.


Vaak straffen we onszelf wanneer we fouten maken of volgens anderen iets niet goed doen, dit schaad enorm ons zelfvertrouwen. Door naar onszelf te gaan luisteren en in te zien dat fouten maken menselijk is en hoort bij het leven want daar groeien we tenslotte door, kunnen we zelfverzekerder in onze schoenen staan en opkomen voor onszelf en onze waardes gaan volgen.


De kracht van een spirituele journal

Journalling om stress en angst te verminderen, zo breng je orde in jouw chaos

Als we dus iedere dag de moeite nemen om op te schrijven in onze journal hoe we ons voelen dan voeden we onze mind met positiviteit en levensenergie.

Als we vaker opschrijven in onze journal kunnen we patronen ontdekken, deze doorbreken en gewoontes gaan aanleren die bij onze ware zelf passen.

Veel voorkomende effecten van journalling zijn: meer momenten van geluk ervaren in het hier en nu en positiever en vrijer in het leven kunnen staan.




Nog opzoek naar een leuke journal?

Via deze bestel knop kom je bij Spiru. De grootste spirituele webshop van de Benelux.

Zij hebben een groot divers assortiment aan journals, maar ook edelstenen, yoga artikelen en nog veel meer wat jou kan helpen op jouw helingsreis!


-Namasté-

Komentarze


bottom of page